26.9.2025

Usein kysytyt kysymykset lainan takaisinmaksusta

Lainan takaisinmaksuun liittyy usein samoja kysymyksiä, joit aasiakkaamme pohtivat arjessaan. Olemme koonneet tähän artikkeliin vastaukset yleisimpiin kysymyksiin, jotta lainan maksaminen olisi mahdollisimman vaivatonta ja selkeää.

 

Laskun saapuminen ja eräpäivä

Saat laskusi postitse kotiisi kuukauden puolivälissä. Eräpäivä on aina seuraavan kuukauden ensimmäinen päivä. Huomaathan, että maksujen siirtymiseen voi kulua muutama pankkipäivä, erityisesti pyhäpäivien aikaan.

Laskun voi tilata omassa verkkopankissa myös e-laskuna, ja mikäli sinulla on käytössä Kivra tai Omaposti, sen voi saada myös niihin.

 

Lasku on kadonnut tai ei ole saapunut perille

Jos lasku on kadonnut tai et ole saanut sitä, voit maksaa kuukausieräsi edellisen laskun maksutietoja käyttäen. Maksutiedot pysyvät aina samoina. Voit myös pyytää tiedot asiakaspalvelustamme sähköpostitse tai puhelimitse, jolloin lähetämme ne sinulle tarvittaessa tekstiviestillä.

 

Lainatilanteen ja velkasaldon seuraaminen

Voit tarkistaa lainasi tiedot kirjautumalla TF Bankin Omat sivut -palveluun. Mikäli käytössäsi on e-lasku, näet laskusi myös omassa verkkopankissa pdf-muodossa. Lisäksi voit aina ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse ja kysyä lainasi ajantasaisen tilanteen.

Jokaisessa laskussa näkyy avoinna oleva velkasaldosi. E-laskua käyttävillä sama tieto on nähtävissä verkkopankissa. Myös asiakaspalvelumme kertoo tarvittaessa tarkemmat tiedot lyhennystesi etenemisestä.

 

Liikamaksut ja maksuvapaa kuukausi

Jos olet maksanut liikaa, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, niin palautamme ylimääräisen suorituksen. Lainaa voi aina maksaa takaisin sovittua aikaisemmin, osittain tai kokonaan, ilman lisäkuluja.

Kun olet maksanut lyhennyksesi ajallaan neljän kuukauden ajan, sinulle voi tulla mahdollisuus maksuvapaaseen kuukauteen. Tätä voi käyttää enintään kaksi kertaa vuodessa, ja tieto maksuvapaan mahdollisuudesta näkyy laskussasi. Käytetyn maksuvapaan kuukauden korko ja kulut lisätään seuraavan kuukauden laskuun.

 

Jos maksu viivästyy tai ei onnistu

Myöhästyneestä maksusta veloitetaan tällä hetkellä 5 euron muistutusmaksu. Maksu peritään myös silloin, jos maksat laskutettua pienemmän summan. Vastaanotetusta maksusta ei lähetetä erillistä ilmoitusta, vaan se näkyy seuraavassa laskussa pienentyneenä velkasaldona.

Jos et pysty maksamaan laskuasi ajallaan, ota viipymättä yhteyttä asiakaspalveluumme, jotta voimme etsiä tilanteeseesi ratkaisun. Mikäli maksuja jätetään toistuvasti hoitamatta, voimme lainaehtojen ja luottotietolain nojalla ilmoittaa maksun laiminlyönnin luottotietorekisteriin.

 

Jos jokin asia lainan takaisinmaksussa mietityttää, asiakaspalvelumme on tukenasi. Voit soittaa meille numeroon 0206 901 91 tai lähettää sähköpostia osoitteeseen info@halino.fi. Palvelemme arkisin klo 8-16.