Sosiaalinen media on muuttanut tapaamme kuluttaa. Se ei ole enää vaan paikka jakaa kuulumisia, vaan ympäristö, jossa muokataan arvoja, identiteettejä ja lompakoita. Halu pysyä mukana, kuulua joukkoon tai näyttää tietyltä voi aiheuttaa paineita, jotka ohjaavat meitä kuluttamaan enemmän kuin tarvitsemme tai kuin taloutemme sallii.
Mutta miten sanoa ei, kun ympäristö sanoo kyllä?
Vertailun voima ja sen vaikutus rahankäyttöön
Me ihmiset peilaamme itseämme toisiin, se on luonnollista ja inhimillistä. Kun ystävä kertoo uudesta puhelimesta tai somevaikuttaja kertoo ostaneensa viidennen parin trendilenkkareita, saatamme huomata miettivämme, pitäisikö meidänkin. Usein tämä tapahtuu huomaamatta, automaattisesti.
Erityisesti nuorilla ja nuorilla aikuisilla sosiaalisen median luoma vertailuasetelma voi luoda jatkuvan riittämättömyyden tunteen. Tutkimusten mukaan jopa puolet 18-37 vuotiaista kokee somen lisäävän painetta kuluttaa enemmän kuin heidän taloudellinen tilanteensa sallisi.
Tämä ei ole heikkoutta vaan merkki siitä, että elämme kulttuurissa, jossa kuluttamisesta on tullut tapa ilmaista itseämme. Ongelmaksi se muodostuu, jos päätöksiä aletaan tehdä toisten odotusten, ei omien arvojen ja mahdollisuuksien pohjalta.
Miten oppia sanomaan ei?
Sosiaalinen paine ei katoa, mutta sen vaikutusta voi oppia tunnistamaan ja hallitsemaan. Ensimmäinen askel on pysähtyä kysymään: Tarvitsenko tätä oikeasti? Haluanko tämän, vai haluanko kuulua joukkoon? Miten tämä vaikuttaa talouteeni?
Toinen tärkeä askel on normalisoida kieltäytymistä sekä itselle että muille. Kun osaat sanoa ystävällisesti ’’nyt ei ole varaa tähän’’ tai ’’en tarvitse tätä juuri nyt’’, annat samalla toisille luvan tehdä samoin. Myös somessa voi valita, mitä näyttää ja mitä ei. Oman elämäntyylin jakaminen rehellisesti voi olla yllättävän vapauttavaa ja vaikuttavaa.
Kolmanneksi: tee näkyväksi se, mihin haluat käyttää rahaa. Säästäminen, maltillinen kulutus ja harkinta eivät ole tylsiä asioita vaan merkkejä siitä, että otat vastuun omasta taloudestasi.
Vähemmän vertailua, enemmän vaihtoehtoja
Sosiaalinen media ei ole pelkkä kulutuksen areena vaan se voi toimia myös alustana vaihtoehdoille. Yhä useammin somekuvastoissa näkyy kestävyyttä: second hand -löytöjä, lähimatkailua, kasvisruokaa, kotitekoisia asioita ja omaa arkea ilman filttereitä. Mitä enemmän näemme näitä vaihtoehtoja, sitä enemmän ne alkavat tuntua normaalilta ja houkuttelevalta.
Oppiminen sanomaan ei on osa taloudellista itseluottamusta. Kun tunnet rajasi, tarpeesi ja tavoitteesi, teet parempia päätöksiä itsesi vuoksi. Sosiaalinen paine ei katoa, mutta siihen voi suhtautua uudella tavalla.