Toukokuussa 2019 julkaisemassamme kirjoituksessa, listasimme tuoreiden vertailuiden edullisimmat elintarvikekaupat. Maailmantilanteen muuttuessa myös kyseistä vertailua on syytä päivittää.
Helsingin Sanomat ovat tehneet kuluneena vuonna kaksi ruokakorivertailua, ensimmäisen heinäkuun alussa ja toisen syyskuun lopussa.
Vertailussa oli mukana kummallakin kerralla samat kahdeksan elintarvikekauppaa. Keräsimme tähän artikkeliin tiedon siitä, mitkä kaupat ovat viimeiseen vertailuun peilaten rahapussin ystäviä.
Kahden vertailun välisenä aikana S-ryhmään kuuluva Food Market Herkku laski hintojaan eniten. Ruokakorin hinta laski peräti yli neljällä eurolla.
Tästä huolimatta Stockmannilta löytyvän kaupan ruokakorin kokonaishinta oli selvästi muita kauppoja kalliimpi.
Pienet lähikaupat, kuten Alepa sekä K-Market, pitivät kuitenkin pintansa tyyriiden kauppojen listalla niin heinä- kuin syyskuun vertailuissa. Molempien kauppojen hinnat olivat laskeneet reilulla yhdellä eurolla.
Maailmantilanteesta johtuen erinäisissä tutkimuksissa, kuten Pellervon taloustutkimuksessa (PTT), on arvioitu, että tänä vuonna elintarvikkeiden hinnat nousevat jopa 11 prosenttia viime vuoteen verrattuna.
Tutkimuksien myötä olisi voinut odottaa, että suuri osa vertailussa mukana olleista kaupoista olisi nostanut hintojaan vertailuiden välissä.
Näin ei kuitenkaan ollut, vertailun kahdeksasta kaupasta ainoastaan kaksi kauppaa oli nostanut hintojaan. Hintojaan nosti K-Supermarket sekä Prisma.
HS:n Heinäkuun vertailussa Prisma kruunattiin halvimmaksi kaupaksi, hintojen nousun myötä kyseinen titteli vaihtoi omistajaa.
Hesarin vertailun mukaan edullisimman kaupan titteli kuuluu ehkä yllättävästikin K-Citymarketille! Heinäkuisessa vertailussa K-Citymarket piti toiseksi edullisimman kaupan paikkaa, mutta laskettuaan hintoja reilulla eurolla, sai kunnian olla edullisin kauppa tuoreimmassa vertailussa.
Toiseksi edullisimman kaupan titteli tuoreimmassa vertailussa kuuluu Lidlille, joka vuosittain sijoittuu vertailussa halvimpien kauppojen joukkoon.
Median tekemissä vertailussa rakennetaan esimerkkiostoskoreja, joiden toivotaan kuvastavan monen kuluttajan käytöstä. Jos ostokset poikkeavat näistä paljon, myös vertailu menettää hyödyllisyyttään.
Yhtä kaikki, kauppojen hinnoissa on eroja. Kulujen minimoimiseksi vertailu tässäkin tapauksessa kannattaa!