Verkkokauppojen käyttö on kasvanut todella voimakkaasti 2010-luvulla. Esimerkiksi Tilastokeskuksen Verkkokauppa-tilaston mukaan verkkokaupasta viimeisen kolmen kuukauden aikana tilanneiden osuus puolitoistakertaistui 16–74-vuotiaiden joukossa. Vuonna 2014 yli 50 prosenttia 16–74-vuotiaista oli ostanut jotain verkkokaupasta viimeisen 12 kuukauden aikana; ja luku on mitä luultavammin kasvanut tästä edelleen.
Verkkokaupan suosion kasvaessa myös väärinkäytökset lisääntyvät. Tästä syystä Keskusrikospoliisi on julkaissut Twitter-tilillään 12 kultaista sääntöä, joita noudattamalla ostat turvallisesti verkossa. Turvallisen nettishoppailun säännöt ovat seuraavat:
On suositeltavaa valita vain tunnettuja tai jo aikaisemmin käyttämiäsi verkkokauppoja. Mikäli verkkokauppa on sinulle uusi, kannattaa etsiä netistä tietoa ja muiden kokemuksia kyseessä olevasta kaupasta.
Ennen kuin annat korttitietosi jatkuvasti veloittaviin palveluihin verkossa, tarkasta palveluehdoista miten ja milloin kyseisen palvelun voi lopettaa.
Jotkut verkkokaupat pyytävät sinulta lupaa maksutietojesi tallentamiseen. Ellei tämä ole välttämätöntä, maksutietoja ei kannata luovuttaa.
Useimmat luottokorttiyhtiöt suojaavat asiakkaitaan verkko-ostoksissa. Mikäli et saa sitä mistä maksoit, kortin myöntäjä palauttaa maksun sinulle. Ota kuitenkin selvää luottokorttiyhtiösi korvausperiaatteista ennen ostosten tekoa.
Suojatun tiedonsiirtoyhteyden tunnistat selaimesi osoiterivillä näkyvästä lukkosymbolista. Lue lisää verkon tietosuojasta ja tietoturvasta.
Ongelmatilanteissa kaikki ostoon liittyvät dokumentit, kuten maksuehdot ja maksukuitti, voivat olla avuksi asian selvittämiseksi.
Mikäli sinulta pyydetään korttitietojasi, vaikka et ole ostamassa mitään, älä lähetä niitä.
Usein kahden yksityishenkilön välisessä kaupassa myyjä usein pyytää ostajaa siirtämään kauppahinnan tililleen ennen tuotteen lähettämistä. Tällöin on kuitenkin riski, ettei myyjä lähetä tuotetta lainkaan. Mikäli se on mahdollista, maksa tuote vasta saadessasi sen.
Jos joku lähestyy sinua verkossa ja pyytää sinulta rahaa, mieti antaisitko saman määrän rahaa tuntemattomalle henkilölle kadulla. Huijarit onnistuvat yhä petkuttamaan ihmisiä surullisenkuuluisilla nigerialaiskirjeillä.
Rehellinen verkkokauppa tai yksityishenkilö ei koskaan kysy korttitietojasi sähköpostitse. Jos kauppakumppanisi pyytää sinulta näitä tietoja sähköpostilla lähetettäväksi, suosittelemme vetäytymään kaupanteosta.
Käytössä olevia vahvoja sähköisiä tunnistustapoja ovat muun muassa pankkien tarjoama Tupas-palvelu, Kelan ja Verohallinnon Katso-tunniste sekä mobiilivarmenne. Myös esimerkiksi luottokorttiyhtiöt Visa ja MasterCard tarjoavat todentamispalveluja.
Jotkin Euroopan ulkopuolella sijaitsevat verkkokaupat saattavat pyytää kopiota kortista ja passista takuuksi. Mieti tarkkaan suostutko tällaiseen pyyntöön.