Meistä jokaisella on erilaisia mielenkiinnon kohteita ja arvotamme asioita eritavoin, joka heijastaa vahvasti myös kulutuskäyttäytymiseemme. Toinen saattaa nauttia ravintolaelämyksistä ja toinen nauttii ateriansa kotona säästääkseen tulevaan lomamatkaan.
Kulutuskäyttäytymiseen vaikuttaa toki vahvasti taloudellinen tilanne, mutta meistä on moneen eri kuluttajatyyppiin. Minkälainen kuluttaja sinä olet?
Nautiskelevalle kuluttajalle on tyypillistä tahtotila nautintoon sekä helppoon elämään. Nautiskelijalle laatu on tärkeää ja on valmis panostamaan siihen, vaikka hintalappu onkin suurempi. Hänelle tyypillisiä kulutuksen kohteita ovat harrastukset, elämykset sekä luksus.
Tyypillisesti nautiskelijan taloudellinen tilanne on hyvä sekä vakaa, jotta kuluttaminen nautintoihin on mahdollista.
Nautiskelijalle lähes vastakohta on selviytyjä. Tämän kaltaiselle kuluttajalle oleellista on selviytyä arjen kuluista. Jotta näin tapahtuu, henkilö kuluttaa vain siihen mihin on pakko.
Hän tekee hankintoja tarkkaan harkiten ja ostopäätökseen vaikuttaa useimmiten laadun sijasta pieni hintalappu.
Impulsiivisen kuluttajan tunnusmerkki on heräteostokset. Toisin kuin selviytyjä impulsiivinen kuluttaja ei mieti ostopäätöksiä pitkään. Ostosten tekemiseen liittyy vahva nautinto, joka ruokkii impulsiivisen kuluttajan halua ostaa.
Tällä kuluttajalla määrä korvaa laadun. Mikäli kulutus on kovaa, saattaa talous kärsiä huomattavasti, jolloin kuluttaminen vähenee.
Tämän kuluttajaryhmän edustajia on jatkuvasti lisää. Vihreät kuluttajat tekevät ostopäätöksiä harkiten ja pohtivat erityisesti kulutuksen ekologisuutta. Vihreä kuluttaja on valmis joustamaan omasta nautinnosta ekologisuuden vuoksi. Ekologisuuden lisäksi erityisesti laatu merkitsee hänelle paljon. Laadukkaan tuotteen elinikä uskotaan olevan pidempi ja näin ollen valinta ekologisempi