Vuoden 2019 alusta alkaen kaikkien suomalaisten palkat ilmoitetaan verohallinnon tulorekisteriin. Tulonsaajan omat palkkatulot, eläketulot sekä maksetut etuudet ovat jatkossa saatavissa kootusti verohallinnon tulorekisteristä.
Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa tulonsaaja voi itse tarkastella palkka- ja etuustietojaan. Työnantajat ovat velvoitettuja ilmoittamaan työntekijän palkkatiedot rekisteriin viiden päivän kuluessa palkanmaksusta, minkä ansiosta tulorekisterin tiedot ovat lähes reaaliaikaiset.
Eläkkeet ja etuustiedot lisätään tulorekisteriin vuoden 2020 alusta alkaen. Jatkossa yksityishenkilöt voivat siis tarkistaa kaikki tulonsa yhdestä paikasta. Palveluun voi tunnistautua ja kirjautua pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella, varmennekortilla tai organisaatiokortilla.
Tulorekisterin avulla sekä viranomaisten että tulonsaajan työ helpottuu. Lisäksi rekisterin käyttöönotto nopeuttaa verotuksen valmistumista sekä luo mahdollisuuden esimerkiksi sosiaaliturvan uudistamiselle.
Verohallinnon tulorekisterin helpottaa erityisesti tukien ja työttömyyskorvausten hakemista. Rekisterin myötä yksityishenkilön ei tarvitse enää toimittaa palkkatodistustaan esimerkiksi Kelalle tai työttömyyskassalle, sillä tiedot löytyvät suoraan tulorekisteristä. Lisäksi tulojen seurannan helpottuessa mahdollisten tuloista riippuvien etuuksien valvonta on vaivattomampaa toteuttaa.
Tulorekisterin myötä verotus valmistuu huomattavasti nopeammin kuin aiemmin. Kuten kirjoitimme aiemmassa artikkelissa, vuosi 2019 tuo mukanaan merkittäviä uudistuksia verotukseen. Jatkossa verotus valmistuu joustavasti ja mahdolliset veronpalautukset maksetaan suurimmalle osalle veronmaksajista jo elokuussa.
Tulorekisteri mahdollistaa myös sosiaaliturvan uudistamisen. Rekisterin myötä voitaisiin esimerkiksi muuttaa joitain sosiaaliturvaetuuksia henkilön palkkatulojen mukaan joustaviksi.