30.9.2014

Lainapalveluiden viiden kohdan tarkistuslista

lainatarkistus-mitä-tarkistaa-laina

Tarkista nämä viisi asiaa ennen lainan hakemista ja kiität itseäsi myöhemmin.

1. Asiakaslähtöinen palvelu

Hyvä palvelu saa mielen parantumaan. Usein se on pienestä kiinni. Ilmainen ja hyvä puhelinpalvelu, ja asiakkaan kuunteleminen on erittäin tärkeä varmistaa ennen luoton hakemista rahoitusyhtiöltä.

2. Kilpailukykyiset hinnat

Kun on nopealle rahoitukselle tarvetta, silloin ei välttämättä mieti asioiden kulupuolta. Lainakulujen vertailu kannattaa, sillä kokonaiskulujen ero voi olla jopa satoja euroja. Luoton kokonaishintaan vaikuttaa koron lisäksi myös avaus- ja muut maksut, joita ei välttämättä osaa aina ottaa huomioon. Ilmoitettu todellinen vuosikorko sisältää myös nämä kulut, mutta usein ne kannattaa tarkistaa myös juuri sille lainasummalle ja -ajalle jota on hakemassa.

3. Sopiva lainatuote ja -ehdot

Ihmisten taloustilanteet ovat erilaisia. Jotkut tarvitsevat lyhytaikaista rahoitusta äkilliseen ongelmaan, jollekin toiselle pitkä laina-aika ja pienet kuukausierät ovat kaikkein tärkeintä. Lainaa ei kannata myöskään ottaa paljoa enempää kuin tarvitsee, vaan juuri tarvittava määrä tilanteeseen kuin tilanteeseen.

4. Vaivaton ja nopea hakeminen

Rahan tarve tulee usein äkkiarvaamatta ja yllättäen, silloin ei voi odottaa viikkoja rahan saapumista pankkitilille. Moni lainapalvelu on auttamattoman hidas prosesseissaan. Ennen hakemista on hyvä varmistaa että lainaa voi hakea sähköisesti ja tarvittavat dokumentit on vaivatonta toimittaa. Esimerkiksi perinteisestä kivijalkapankista lainan hakeminen voi joskus edellyttää paikallisessa konttorissa vierailua. Ei kovinkaan helppoa?

5. Luotettavat taustat yhtiöllä

Raha-asioitaan ei kannata antaa kenen tahansa hoidettavaksi. Luottamuksellisuus ja turvalliset käytännöt ovat pankkitoiminnan kulmakiviä. Jos lainapalvelun takana toimiva pankki- tai muu rahoitusyhtiö on jo toiminut pidempään, ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä, on hakemuksen tekeminen astetta turvallisempaa.